Zbog načina rada kamenoloma koji negativno utječe na kvalitetu života područja Bilaja, Barleta i Vrepca, Mjesni odbori su uputili zajedničku predstavku tvrtki koju u nastavku prenosimo u cjelosti.
Dana 15.4.2020. poslan je sljedeći upit Calcitu Lika i Calcitu Stahovica u Sloveniji.
Predmet: Problemi i nepravilnosti vezani uz rad kamenoloma Barlete-Vrebac
Poštovani,
šaljemo Vam upit o problemima i nepravilnostima vezanim uz rad kamenoloma Barlete-Vrebac.
Već dugi niz godina mještani sela Barlete, Vrebac i Bilaj te ljudi koji često borave u ovim krajevima suočeni su s raznim problemima koji proizlaze iz rada kamenoloma. Naime, kamioni se pretovaruju čime se uništavaju već ionako loše lokalne ceste i putovi te narušava statika mostova na rijekama Jadovi i Lici. Pretovareni kamioni nemaju natkriven teret te tako iza sebe ostavljaju veliku količinu kamene prašine i sitneži koji zagađuju obiteljska imanja i okoliš, a posebno pašnjake uz cestu te rijeke. Zatim, vozači prebrzo voze kroz naseljena mjesta. Tijekom vožnje često koriste mobitel. Neki od vozača bacaju i smeće u okoliš. Svime navedenim se ugrožavaju i drugi sudionici u prometu te njihova vozila. Također, prilikom mimoilaženja vozila u blizini kuća uništavaju se prilazi u dvorišta. Nadalje, detonacije u kamenolomu su često prejake te tako uzrokuju veliko podrhtavanje tla. Zbog toga je mnogo kuća u Barletima i Vrepcu napuklo i imaju značajna oštećenja. Također, napukle su i mnoge šterne na obiteljskim imanjima koje zbog toga puštaju vodu te se ne mogu više koristiti. Do sada nitko iz Calcita nije kontaktirao mještane u svezi ovih oštećenja, preuzeo odgovornost niti platio štetu mještanima. Konačno, kamenolom se nalazi na gorju zvanom Vrebačka staza koje leži na bogatom vodnom području. Prekomjernim i prejakim detonacijama narušavaju se podzemni vodni tokovi, a tomu svjedoči i činjenica da su mnogi izvori presušili ili imaju slab tok, a nekad budu i zamućeni.
Na temelju opisanoga prepoznali smo sljedeće nepravilnosti u radu kamenoloma. To su:
1. Prekoračenje najvećeg dopuštenog osovinskog opterećenja vozila.
2. Onečišćenje okoliša, a posebno obiteljskih imanja, pašnjaka i rijeka.
3. Teret u transportnim vozilima nije natkriven.
4. Prekoračenje brzine vožnje vozila.
5. Tijekom vožnje vozači često koriste mobitele te bacaju smeće u okoliš.
6. Prejake detonacije.
7. Oštećena imovina mještana.
Kamenolom se katastarski nalazi u selima Barlete i Vrebac, a pristupna cesta osim kroz Barlete prolazi i kroz mjesto Bilaj. Budući da kamenolom praktički daje već gotov produkt tvrtki Calcit, mještani sela Barlete, Vrebac i Bilaj često se pitaju - osim problema, koju korist od eksploatiranog kamena mi imamo?
Vjerujemo da će ovaj upit biti razmotren te navedeni problemi i nepravilnosti biti riješeni u što kraćem vremenu. U suprotnom, obratit ćemo se nadležnim ministarstvima Republike Hrvatske.
Lijep pozdrav,
Mario Župan, Predsjednik Vijeća Mjesnog odbora Barlete
Dušan Graovac, Predsjednik Vijeća Mjesnog odbora Vrebac
Ivica Prša, Predsjednik Vijeća Mjesnog odbora Bilaj i Novoselo Bilajsko